Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.12.2009 18:05 - Пържени филии
Автор: diso Категория: Други   
Прочетен: 28354 Коментари: 52 Гласове:
16



Просто като бобена чорба” – чували ли сте такива изказвания? А други контрират:”И бобената чорба не е проста работа!” Убеден съм в това! Почти всеки си има „своя” рецепта за нея.

Така е и с пържените филии – уж проста работа и бърза, но всеки ги прави, както си знае. Като вицовете – всеки има свой вариант. Баба ми също имаше свой.

Още имам спомени от най-ранните ми детски години – на село. Бях изключително злоядо дете – не отказвах определени яденета – дърпах се изобщо от храната. А майка ми и баба ми имаха тежката задача да ме нахранят. Когато молбите и заплахите да се спра най-после при тях, най-после даваха резултат, следваше втора част – убеждаване да лапна Първата хапка. В арсенала влизаха: донасяне на някое новородено агне или яре, пиленце и всичко, което би ме убедило да хапна един-два залъка. Но не какви да е залъци, а в действителност – големи трохи.

Следваше - обикаляне на градинката. За всяко по-интересно цвете ги възнаграждавах с лапването на някой залък-троха. Вероятно заради това, баба ми имаше страшно много цветя в градинката. И мисията се изпълняваше около една трета.

После – излизане на двора. „Една хапка за бялата кокошка… Една за черната… Една за петела… Една за онова пиленце под хамбара … И още една трета от филията е в коремчето ми.

От далечината се дочуват звънци. Не звънчета, а големи, тежки звънци. Такива носят само кравите. Тичам към портата. Баба ми след мен. Макар да ме е страх, не мога да изпусна кравите! Баба ми също – сега е моментът да ме прилъже с остатъка от филията: „Един залък за бялата крава… Един за онази, с петното на челото… Един за онази с големите рога … Един за другата – с малките рога – да й пораснат…” Стадото на текезесето беше голямо и докато премине, последните хапки-трохи биваха изядени.

Баба ми имаше много рецепти, но винаги се интересуваше от нови и нови. Правеше какви ли не чудесии и е жалко, че листчетата й с рецепти изчезнаха безвъзвратно. Понеже все обикалях около нея, запомних някои, като например пържените филии:

 

Разбива се в дълбока чиния едно яйце (може и с вилица), долива се вода на око, докато се напълни чинията. Ръсва се щипка сол и щипка червен пипер. За пърженето си знаете. Стават много меки, ако след изваждането се оставят в затворена тенджера.

Възможен проблем: Ако, вместо да топнете филията, я задържите малко в сместа, има опасност да поеме твърде много вода и да стане „кашава”.

 

После от жена ми научих следната:

Поне 2-3 яйца се разбиват и филиите се топят в тях. За пърженето няма да ви уча.

Възможен проблем: филията е вкусна, но вътре е „гол хлебец”.

 

Отчитайки фактите, приех следното компромисно решение:

За всяко разбито яйце, доливам още толкова вода, ръсвам щипка сол (на цялото количество течност) и още толкова червен пипер. От едно яйце (плюс водата) излизат 2-3 пържени филии. Зависи колко дълго топите филията. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО – след изваждане от тигана ги затварям в тенджера с капак, за да се „задушат” и да станат меки и пухкави.

image

Поднасянето – със сирене, със сладко или с друго, оставям на вас.




Гласувай:
16



Следващ постинг
Предишен постинг

1. haralanov - И задължително с...
15.12.2009 18:08
Айрян и захар...
цитирай
2. diso - haralanov,
15.12.2009 18:12
haralanov написа:
Айрян и захар...

преди бях задължително със сладко, но сега включвам и сирене :))
цитирай
3. monna - Здравей!
15.12.2009 18:19
Моя рецепта:
Разбиват се 3 яйца с вилица или с миксер и се прибавя 1 л прясно мляко и малко сол.
Хлябът да е малко по-сух, а не пресен.
Потапят се филиите, в сместа..хубаво да ги покрие от двете страни и да попият леко, не, да се накисват, защото ще се натрошат..Това е. Пържат се от двете страни по 2-3 минути.
Непременно, сладко от ягоди или мед/мой вкус/ и горчиво кафе..Този" ритуал" го правя всяка събота..и неделя....хаах!
Опитай рецептата и ми се обади!:)))
цитирай
4. frina - :)
15.12.2009 18:20
Хаха, сещам се как криех огроооомните филии на баба ми /три пръста дебели/ със сладко от домати зад бюфета. Ама никак не ми бяха вкусни, а сега си ги спомням с умиление:)))
цитирай
5. анонимен - и малка щипчица
15.12.2009 18:21
бръшанце слагам аз, без сол и червен пипер - това с червеният пипер за пръв път го чувам , ама нали съм си от Бургас, ние тук на "принцесите" казваме "странджанки" , така, че това със солта явно е по вашият край. А пък и аз като Хараланов пържените филийки ги ям обилно поръсени със захар и айрян със сол :)
цитирай
6. mamas - Най-бързата закуска!
15.12.2009 18:50
4-5 яйца, 3/4 до 1 кофичка кисело мляко с угасена в него половин чаена лъжичка хлебна сода, щипка сол и брашно на око - да се получи каша с гъстотата на боза. Тънки филийки (на половинки) поизсъхнал хляб се потапят в кашата и се пържат в сгорещено олио. Пържа докато има сух хляб :)
Ако остане каша, сипвам с лъжица (потопена в хладка вода за да не лепне кашата по нея) в тигана. Стават едни апетитни къдравички, пухкави тиганички ммммммммммммм!!! С пудра захар...
Внукът се утрепва да ги яде, а и баба му не отстъпва!
цитирай
7. elinora - Благодаря за рецептата, ти ми я беше обещал...
15.12.2009 19:10
Това с водата в яйцето ме изумява, никога не съм слагала вода, нито пък червен пипер, но непременно ще пробвам.
цитирай
8. nicodima - Дисо, върна ме в детството : )...
15.12.2009 19:23
Аз също бях невероятно злояда и също имахме огромна градина, в единия ъгъл на скоято бяха оградени кокошките. Баба ми правеше страхотни палачинки, ще напиша рецептата някой ден, а аз вземах палачинката и след обиколка на градината я давах на кокошките, след което гордо се появявах и заявявах, че съм я изяла : )...
Господ ми даде дете, което страстно ме гушка, като му направя нещо такова... какво ли съм причинила на нашите : )...
цитирай
9. teachme - Хаха...забавно:)
15.12.2009 19:35
много мъчно хлапе си бил по отношение на яденето:)
но пък се разбра откъде ти е любовта към цветята:)
Сега за филийките: правила съм с вода,
но само ако няма мляко:) има огромна разлика:)
Но е любопитна и ще я пробвам рецептата на Славето, с кисело мляко:)
А за твоята печена тиква светнах дружките, че и свекърва ми:) благодаря ъгейн:)

цитирай
10. tit - Вкуснотия!:))
15.12.2009 20:00
но с прясно мляко са най-хубави!:)
Особено - ако не ги правя аз!:)):)):))
цитирай
11. diso - monna,
15.12.2009 20:01
обещавам да опитам и да "докладвам":)))
цитирай
12. diso - frina,
15.12.2009 20:06
явно криенето на филии ти е било първото висше :)))
Аз , като бях болен от грип, криех горчивите хапове под килима. За беля, майка ми реши да чисти и ги намери:(( Накара ме да изпия една доза от тях и ... повърнах. Гаденето и температурата изчезнаха на минутата.:))
цитирай
13. diso - Дари,
15.12.2009 20:07
баба ми също слагаше брашънце:))
цитирай
14. diso - mamas,
15.12.2009 20:12
още някой да пусне рецепта и ... готови сме със сборник "Пържени филийки" :))))
Ще опитам и твоята рецепта, после ще споделя впечатления.
цитирай
15. diso - elinora,
15.12.2009 20:21
обещанието си е обещание :))
Просто изпълних обещаното. Можеш да се смяташ за вдъхновител на поста :))
цитирай
16. diso - nikodima,
15.12.2009 20:23
вече съм решил следващият ми готварски пост да е за палачинките :))
цитирай
17. diso - teachme,
15.12.2009 20:25
никога не ми е липсвало млякото в палачинката :))
цитирай
18. diso - tit,
15.12.2009 20:28
tit написа:
но с прясно мляко са най-хубави!:)
Особено - ако не ги правя аз!:)):)):))

ако ги правя аз, може и без мляко да ти харесат :))
Не, защото съм ги правил Аз, а защото никога не готвя нещо, което не е вкусно:))
цитирай
19. elinora - Ех,
15.12.2009 21:42
какви мъже имало, блазе на съпругите им...
цитирай
20. diso - Ели,
15.12.2009 21:49
нали :)))
Къде чак дойде, за да ме доведе тук :)))
цитирай
21. elinora - Къде...
15.12.2009 21:56
Къде
цитирай
22. diso - В Пазарджик:))
15.12.2009 22:35
В Пазарджик:))
цитирай
23. yuliya2006 - ДИ, НАЛИ ЗНАЕШ ЧЕ НА ТАКЪВ ДОМАШАР И ...
16.12.2009 08:09
ДИ, НАЛИ ЗНАЕШ ЧЕ НА ТАКЪВ ДОМАШАР И ПРИЛЕЖЕН МЪЖ СЕ ПАДА В ЖИВОТА ПО ЕДНА ЕМАНЦИПИРАНА, ВОЛНА ЖЕНИЦА...
ТАКА Е БРАТ В ЖИВОТА, ДВЕТЕ ПОЛОВИНКИ ТРЯБВА ДА СА РАЗЛИЧНИ, ТА ДА СЕ ДОПЪЛВАТ, ДА СЕ ПРИВЛИЧАТ И ДА СЕ ЗАРЕЖДАТ
ПРОБЛЕМА Е ХЛАПЕТО НА КОЙ ЩЕ ЗАПРИЛИЧА..А ЗАЩО ЛИ СИ МИСЛЯ ЧЕ НА ТЕБ...
ЩЕ СИ НАПРАВЯ АЗ ПЪРЖЕНИ ФИЛИЙКИ С ВОДА И ЯЙЦЕ..ИКОНОМИЧНИ В КРИЗАТА !

С ОБИЧ ДЖУЛИЯ БЕЛ
цитирай
24. diso - Моята си е страхотна, Джу:))
16.12.2009 08:39
Наистина сме много различни и вероятно затова се привличаме:)) А хлапето не влиза в кухнята, само за да си направи сандвич. Иначе е артистично и разсеяно като баща си.
цитирай
25. tili - Намираше ми майка ми
16.12.2009 13:51
редовно филиите зад дивана. После се научих да ги правя за синовете си. Мляко, а не вода, diso, на две яйца - една чаша мляко ;-)))
цитирай
26. анонимен - Добре, че съм хапнала...
16.12.2009 13:54
Много ги обичам и аз пържените филийки. Твоите изглеждат и красиво, и вкусно...Няма начин да не е такова, защото явно е приготвено с обич ...и мерак!:)))
цитирай
27. xfire - Как едни прости филийки могат да ...
16.12.2009 15:16
Как едни прости филийки могат да върнат човек в детството :))) Не съм яла такова чудо от 100 години, а е на една ръка разстояние...:))
цитирай
28. zvezdichka - Твоя пост
16.12.2009 15:31
връща човек към неговите спомени и към грижовната ми и обичлива баба :). А снимката на пържените ти филийка е противопоказана за гладни хора, защото предизвикват слюнкоотделяне :))). И изглеждат вкусни, особено ако са приготвени и със щипка любов :).
цитирай
29. diso - tili,
16.12.2009 15:41
ти пък - мляко!!! В тази криза - само с вода! Я виж депутатите - с пестене от закуски до къде са стигнали :))
цитирай
30. diso - vishnichka,
16.12.2009 15:42
меракът е задължителен :))
цитирай
31. diso - xfire,
16.12.2009 15:43
xfire написа:
Как едни прости филийки могат да върнат човек в детството :))) Не съм яла такова чудо от 100 години, а е на една ръка разстояние...:))

ами какво чакаш? Поне лесно, бързо и евтино се приготвят :))
цитирай
32. diso - zvezdichka,
16.12.2009 15:46
щипката любов е задължителна, а понякога ръсвам и малко повече :))
И аз нещо съм изгладнял и сега не смея да ги погледна :)))
цитирай
33. sisithebest - олеееееееееее,
16.12.2009 16:40
както съм гладна тези филийки толкова вкусно изглеждат.. направо ми застърга стомахчето :)
цитирай
34. diso - Моето от кога стърже :)))
16.12.2009 16:51
sisithebest написа:
както съм гладна тези филийки толкова вкусно изглеждат.. направо ми застърга стомахчето :)

цитирай
35. elinora - Не стана ли
16.12.2009 17:11
вече време за палачинки...
цитирай
36. diso - Ели,
16.12.2009 17:26
палачинките - през уикенда :))
цитирай
37. elinora - Добре,
16.12.2009 18:12
а за днешната сряда какво е менюто, образно казано...
цитирай
38. miralyub - номерът с пържените филии е да ги ...
16.12.2009 18:21
номерът с пържените филии е да ги топнеш рязко и бързо в айцата и после веднагически в по-силно нагорещено олио- така стават пухкави.
ако топиш и задържиш в яйцата- попиват и стават гаднички:))).
съпругът ми е майстор на това.
цитирай
39. анонимен - Слушай Мирето! :-D
16.12.2009 18:32
И не турай вода, бе!!! Ти в ракията туряш ли?!?
За да ти станат повече филийки - не топи в яйцата! Разбиваш яйцата до положение да може да ги "мажеш" по филиите. И върху последната сипваш квото е останало! :) Освен това ги поднасяш със сирене Крема и сладко от смокини!
:)))))))))))
цитирай
40. diso - elinora,
16.12.2009 18:39
elinora написа:
а за днешната сряда какво е менюто, образно казано...

менюто е културно-образователно, но още го готвя :))
цитирай
41. diso - Мира,
16.12.2009 18:41
ами ти?
:))
цитирай
42. diso - bateto,
16.12.2009 18:44
водата или друг разредител не е за повече бройки, а да станат по-мекички.
Ракийката е друга работа - как ще я скверня с подобни работи :))
цитирай
43. martiniki - :)
16.12.2009 18:45
ммм, вкусно

покрай спомена ти за теб - злоядкото се сетих, че имам еднаприказка - разядка

цитирай
44. diso - martiniki,
16.12.2009 18:51
а какво точно значи?
цитирай
45. krotalka - Колкото хора, толкова и рецепти!
16.12.2009 20:38
Аз пък най-напред ги топвам в прясно мляко и след това в разбитите яйца, така стават много пухкави, а не сухи!
Ти си бил много злоядо дете. Опази ме Господ от такива. Моята свекърва обичаше да казва - Лесно се гледат твойте деца, те ядат!
цитирай
46. diso - Кроти,
16.12.2009 21:06
благодаря, че и ти сподели опит за филийките! Нашият като бебе мразеше яденето, като нещо, което го откъсва от съня, вероятно... Но пък спеше по 20 часа и повече:))
цитирай
47. miralyub - И не турай вода, бе!!! Ти в ракията ...
16.12.2009 22:02
bateto написа:
И не турай вода, бе!!! Ти в ракията туряш ли?!?
За да ти станат повече филийки - не топи в яйцата! Разбиваш яйцата до положение да може да ги "мажеш" по филиите. И върху последната сипваш квото е останало! :) Освен това ги поднасяш със сирене Крема и сладко от смокини!
:)))))))))))


Абе, вие що се Е. с мен?
Казвам ви как стават по-хубави. Нали съм дегустатор?:)))) Знам това.
Дис, обичам ги, но избягвам да ги правя- пърженото е тежичко за организма.
цитирай
48. diso - Мира,
16.12.2009 22:30
веднъж и Батето да те подкрепи напълно, а ти: Е. се с мен :)))
Нямаш угодия:)))
Когато е с мярка и се изразходва, даже сланината не е твърде тежка за организма.
цитирай
49. monna - Хахахахаах! Рецептата на баба ми. И накрая една тиганица ..
17.12.2009 10:38
mamas написа:
4-5 яйца, 3/4 до 1 кофичка кисело мляко с угасена в него половин чаена лъжичка хлебна сода, щипка сол и брашно на око - да се получи каша с гъстотата на боза. Тънки филийки (на половинки) поизсъхнал хляб се потапят в кашата и се пържат в сгорещено олио. Пържа докато има сух хляб :)
Ако остане каша, сипвам с лъжица (потопена в хладка вода за да не лепне кашата по нея) в тигана. Стават едни апетитни къдравички, пухкави тиганички ммммммммммммм!!! С пудра захар...
Внукът се утрепва да ги яде, а и баба му не отстъпва!

цитирай
50. diso - Винаги има какво да открием
17.12.2009 10:55
в бабините рецепти:))
цитирай
51. him - Ох,
20.12.2009 01:13
като те слушам как сладно говориш и се сещам за котките. Поради липса на готвено майка пържи филии. Защото знае, че те ги обожават. Едната, докато още е със залъка в уста тича да вземе пая на другата, толкова ги обичат. А тези котки не са яли салам ( с доволно количество натриев глутамат)!
цитирай
52. diso - him,
20.12.2009 07:59
случили сте на котки! Нашата баба на село дава на нейните СЕЛСКИ! котки попара от хляб и готвено. Пилешки кокали и отпадъци от чистенето на риба им се падат рядко. Обаче, малките бойкотират попарата:(
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: diso
Категория: Новини
Прочетен: 3311448
Постинги: 249
Коментари: 6662
Гласове: 18433
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930